Bu internet sitesinin verimli çalışmasını sağlamak amacıyla çerezler kullanılmaktadır. İnternet sitesini kullanarak çerezlerin kullanılmasını kabul etmiş olursunuz. Çerezleri nasıl kullandığımız, sildiğimiz ve engellediğimiz ile ilgili detaylı bilgi için lütfen Çerezler (Cookies) sayfasını okuyunuz.
Bu web sitesi, gerekli işlevselliği sağlamak ve online deneyimizini geliştirmek için çerezleri kullanır. Bu web sitesini kullanarak Moore Türkiye Gizlilik Sözlemesi'nde özetlendiği gibi, çerezlerin kullanılmasına rıza gösterirsiniz.
Bu web sitesi, gerekli işlevselliği sağlamak ve online deneyimizini geliştirmek için çerezleri kullanır. Bu web sitesini kullanarak Moore Türkiye Gizlilik Sözlemesi'nde özetlendiği gibi, çerezlerin kullanılmasına rıza gösterirsiniz. Çerezler hakkında daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız.

Transfer Fiyatlandırması Raporu Yükümlülüğüne İlişkin 2019 Yılından İtibaren Geçerli Olacak Yeni Düzenlemeler Yapılmıştır

Moore

Sirküler 2020-017

Transfer Fiyatlandırması Raporu Yükümlülüğüne İlişkin 2019 Yılından İtibaren Geçerli Olacak Yeni Düzenlemeler Yapılmıştır
 
25 Şubat 2020 tarihli ve 31050 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Karar (Karar Sayısı: 2151)" ile Transfer fiyatlandırmasında raporlama yükümlülüklerinde OECD standartlarına uyum sağlayan düzenlemeler yapılarak ; 2019 yılından itibaren uygulanmak üzere, yürürlükte bulunan yıllık transfer fiyatlandırması raporuna ek olarak genel rapor ve ülke bazlı raporlama yükümlülükleri getirilmiştir.
 
Buna göre yıllık transfer fiyatlandırması raporunda üç şekilde raporlama söz konusu olacaktır.
 
  • Genel Rapor (ilki 2019 yılı için istenildiğinde sunulmak üzere 2020 yılı sonuna kadar hazırlanacak. )
  • Yıllık Transfer Fiyatlandırması Raporu (İstenildiğinde sunulmak üzere beyanname süresinde hazırlanacak. )
  • Ülke Raporu (ilki 2019 yılı için 2020 yılı sonuna kadar hazırlanacak ve elektronik ortamda İdareye sunulacak )
 
Kararda ayrıca Peşin Fiyatlandırma Anlaşmalarının geçerlilik süresi üç yıldan beş yıla çıkarılmış ve yürürlükte bulunan peşin fiyatlandırması anlaşmalarına yönelik yenileme talebi başvurularının anlaşma süresinin bitiminden “en az 9 ay önce” yerine “en az 6 ay önce” yapılabileceği düzenlenmiştir.
 
Diğer taraftan ilave bir madde ile transfer fiyatlandırmasına ilişkin belgelendirme yükümlülüklerinin tam ve zamanında yerine getirilmiş olması kaydıyla, örtülü olarak dağıtılan kazanç nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş veya eksik tahakkuk ettirilmiş vergiler için vergi ziyaı cezasının %50 indirimli olarak uygulanacağı belirlenerek belgelendirme dışında da önemli düzenlemeler yapılmıştır.
 
Kararda öne çıkan raporlama ile ilgili düzenlemelere aşağıda kısaca yer verilmiştir.
 
1 Genel Rapor

Çok uluslu işletmeler grubuna bağlı bulunan ve bir önceki hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesi ekinde yer alan bilançodaki aktif büyüklüğü ve gelir tablosundaki net satışlar tutarının her ikisi de 500 Milyon TL ve üzerinde olan kurumlar vergisi mükelleflerine, 2019 yılı hesap döneminden başlamak üzere istenildiğinde sunmak üzere Genel Rapor hazırlama yükümlülüğü getirilmiştir.

Genel raporun, ilgili hesap dönemini takip eden hesap döneminin sonuna kadar hazırlanması gerekmektedir. Buna göre İlk genel rapor, 2019 hesap dönemi için en geç 2020’nin sonunda hazırlanacaktır. Özel hesap dönemine tabi olan mükellefler ise ilk genel raporu, 1 Ocak 2019’dan sonra başlayan hesap dönemi için hazırlayacaklardır.

Çok uluslu işletme gurubu, farklı ülkelerde mukim olan iki veya daha fazla işletmenin dahil olduğu grubu veya bir işletmenin başka bir ülkede işyeri veya daimi temsilcisi aracılığıyla faaliyette bulunmasından dolayı vergiye tabi olması nedeniyle oluşan grubu ifade etmektedir
  • Genel rapor, çok uluslu işletmeler grubunun organizasyon yapısı, işletme faaliyetlerin tanımı, sahip olunan gayri maddi haklar, grup içi finansal işlemler ile grubun finansal ve vergi durumu olmak üzere beş ana kategoriden oluşmaktadır.
2 Yıllık Transfer Fiyatlandırması Raporu

2007 yılından bu yana mevzuatımızda yer alan Yıllık Transfer Fiyatlandırması raporunun hazırlanmasına ilişkin aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır.

Mükelleflerin aşağıda belirtilen işlemlere yönelik olarak yıllık transfer fiyatlandırması raporu hazırlaması gerekmektedir:

a) Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığına kayıtlı mükelleflerin bir hesap dönemi içinde ilişkili kişilerle yaptığı yurt içi ve yurt dışı işlemler,
b) Diğer kurumlar vergisi mükelleflerinin bir hesap dönemi içinde ilişkili kişilerle yaptığı yurt dışı işlemler,
c) Serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin ilişkili kişilerle yaptığı yurt içi işlemler,
ç) Tüm kurumlar vergisi mükelleflerinin yurt dışı şubeleri ve serbest bölgelerde bulunan ilişkili kişilerle yaptığı işlemler.

Yıllık Transfer Fiyatlandırması Raporunun verilme süresinde bir değişiklik yapılmamıştır. Kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresine kadar hazırlanması ve bu süre sona erdikten sonra istenmesi durumunda İdareye veya vergi incelemesine yetkili olanlara ibraz edilmesi gerekmektedir

Yıllık transfer fiyatlandırması raporu hazırlama zorunluluğu bulunmayan işlemler
 
a) Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığına kayıtlı mükellefler ile serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükellefleri dışındaki, diğer kurumlar vergisi mükelleflerinin ilişkili kişilerle yaptıkları yurt içi işlemler
 
b) Gelir vergisi mükelleflerinin ilişkili kişilerle yaptıkları yurt içi ve yurt dışı işlemler
 
Ancak mükelleflerin bu işlemlere ilişkin, söz konusu raporda yer alması gereken bilgi ve belgeleri, istenmesi durumunda, İdareye veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlara ibraz etmeleri zorunludur.
 
Yıllık Transfer Fiyatlandırması Raporunda yer alması gereken bilgi ve belgeler aşağıdaki gibidir
 
a)    Mükelleflerin faaliyetlerinin tanımı, organizasyon yapısı (merkez, şube) ve ortakları, sermaye yapısı, içinde bulunduğu sektör, ekonomik ve hukuki geçmişi hakkında özet bilgiler, ilişkili kişilerin tanımı (vergi kimlik numaraları, adresleri, telefon numaraları vb.) ve bu kişiler arasındaki mülkiyet ilişkilerine ilişkin bilgiler,
b)    Gerçekleştirilen işlevleri, üstlenilen riskleri ve kullanılan varlıkları içeren tüm bilgiler,
c)     İşlem konusu yıla ilişkin ürün fiyat listelerine ilişkin genel bilgi (Ayrıntılı bilgi ve belgelerin yıllık Transfer Fiyatlandırması raporuna eklenmesi gerekli olmayıp istenmesi halinde ibraz edilmesi gerekmektedir.),
ç)    İşlem konusu yıla ilişkin üretim maliyetlerine ilişkin genel bilgi (Ayrıntılı bilgi ve belgelerin yıllık Transfer Fiyatlandırması raporuna eklenmesi gerekli olmayıp istenmesi halinde ibraz edilmesi gerekmektedir.),
d)   İşlem konusu yıl içinde ilişkili ve ilişkisiz kişilerle yapılan işlem kategorisi ile bu işlemlerin ülke bazında tutarı,
e)   İşlem konusu yıl içinde ilişkili ve ilişkisiz kişilerle yapılan tüm sözleşme örnekleri
f)    İlişkili kişilere ait özet mali tablolar
g)   İlişkili kişiler arasındaki işlemlere uygulanan şirket içi/grubun fiyatlandırma politikası,
ğ)   İlişkili kişiler tarafından farklı muhasebe standartları ve yöntemleri kullanılıyor ise bunlara ilişkin bilgi,
h)   Gayrimaddi varlıkların mülkiyetine ve alınan veya ödenen gayrimaddi hak bedellerine ilişkin bilgi,
ı)    Kullanılan transfer fiyatlandırması yönteminin seçilme nedeni ve uygulanmasına ilişkin bilgi ve belgeler (iç ve/veya dış emsaller, karşılaştırılabilirlik analizi),
i)    Emsallere uygun fiyat veya kar marjının saptanmasında kullanılan hesaplamalar ve yapılan varsayımlara ilişkin ayrıntılı bilgiler,
j)   Belli bir emsal fiyat aralığı tespit edilmişse, bu aralığın tespitinde kullanılan yöntem,
k)  Emsal fiyatın tespit edilmesi için gerekli diğer belgeler,
l)   Emsal fiyatın tespit edilmesi için çok yıllı analizin yapılmış olması durumunda, bunun sebeplerine ilişkin bilgi,
m) Mevcut tek taraflı veya çok taraflı peşin fiyatlandırma anlaşmalarının birer örneği,
n)  Transfer fiyatlandırması yönteminin uygulanmasında kullanılan finansal bilgiler
 
3 Ülke raporu
 
Raporlanan hesap döneminden bir önceki hesap döneminin konsolide finansal tablolarına göre toplam konsolide grup geliri, 750 milyon Avro ve üzerinde olan çok uluslu işletmeler grubunun Türkiye'de mukim nihai ana işletmesinin, raporlanan hesap döneminden sonraki on ikinci ayın sonuna kadar ülke bazlı raporu hazırlaması ve elektronik ortamda İdareye sunması yükümlülüğü getirilmiştir.
 
Buna göre ilk ülke bazlı raporun, 2019 hesap dönemi için, 31 Aralık 2020 tarihine kadar İdareye sunulması gerekmektedir. Özel hesap dönemine tabi olan yükümlüler ise ilk ülke raporunu 1 Ocak 2019 sonra başlayan hesap dönemi için hazırlayacaklardır.
 
Konsolide finansal tabloların Avro dışında bir para biriminde düzenlenmesi halinde, 750 Milyon Avro’nun hesaplanmasında, raporlanan hesap döneminden bir önceki hesap dönemi için Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından belirlenen döviz alış kurları ortalamasının dikkate alınması gerekmektedir
 
Türkiye’de Rapor Hazırlama Yükümlülüğü
Nihai ana işletmenin (veya raporlayan vekil işletme ise vekil işletmenin )  mukim olduğu ülkede ülke bazlı raporlamaya ilişkin zorunluluğun bulunmaması veya İdare ile nihai ana işletmenin (veya vekil işletmenin) mukim olduğu ülke idaresi arasında uluslararası bir anlaşma olması ancak ülke bazlı rapor bilgilerinin paylaşımına ilişkin yürürlükte olan bir yetkili makam anlaşmasının bulunmaması veya bilgi paylaşımında sistemik bir hata olması durumunda ve yukarıda belirtilen 750 milyon Avro’luk haddin aşılması halinde, çok uluslu işletmeler grubunun Türkiye’de bulunan işletmesi (Türkiye’de birden fazla işletmesi bulunması durumundan diğerleri adına biri) tarafından ülke bazlı rapor hazırlanarak Gelir İdaresine sunulmak zorundadır.

Buna göre; Nihai ana işletmesi veya rapordan sorumlu vekil işletmesi Türkiye’de olmasa dahi belirli koşulların sağlanamaması durumunda Türkiye’de mukim mükelleflerin de bağlı bulundukları gruba ilişkin ülke bazlı raporlamayı İdare’ye beyan yükümlülüğü bulunmaktadır. Ayrıca , kapsama giren yerli ya da yabancı tüm grupların Türkiye’de kurulu iştiraklerinin ülke bazlı raporlamaya ilişkin bildirim yükümlülüğü doğmaktadır.
 
Tebliğde Nihai Ana İşletme  ve Vekil İşletme şu şekilde tanımlanmıştır.

Nihai ana işletme, çok uluslu işletmeler grubunun, işletmenin mukim olduğu ülkede uygulanan muhasebe ve finansal raporlama standartları uyarınca, konsolide finansal tablolar hazırlaması gereken ya da hisseleri, mukim olduğu ülkede borsada işlem görse idi, konsolide finansal tablolar hazırlaması gerekecek olan hakim işletmesini ifade eder.

Vekil işletme, çok uluslu işletmeler grubu tarafından nihai ana işletmeye yegane vekil olarak tayin edilmiş ve ülke bazlı raporu çok uluslu işletmeler grubu adına sunacak olan işletmeyi ifade eder. Bir çok uluslu işletmeler grubu sadece bir vekil işletme tayin edebilir
 
Ülke Bazlı Raporun İçeriğine ilişkin Olarak Kararda belirtilen Bilgiler şu şekildedir.
 
a) Çok uluslu işletmeler grubunun faaliyet gösterdiği her bir ülke ile ilgili gelir, vergi öncesi kâr/zarar, ödenen gelir/kurumlar vergisi, tahakkuk eden gelir/kurumlar vergisi, sermaye, geçmiş yıl kârları, çalışan sayısı ile nakit ve nakit benzeri dışında maddi varlıklar,
 
b) Çok uluslu işletmeler grubunun, ülke bazında, ilgili ülkede mukim her bir işletmesinin adı/unvanı, işletmenin kurulduğu ülke vergisel açıdan mukim olduğu ülkeden farklı ise bu ülkenin adı ve her bir işletmenin ana faaliyetleri.
 
Ülke Bazlı Raporla İlgili Ön Bildirim Yükümlülüğü
 
Kapsama giren çok uluslu işletmeler grubu üyelerinin; nihai ana işletme veya raporlamayı yapacak olan vekil işletme olup olmadıklarını ve grup adına hangi işletmenin raporlama yapacağı ile hesap dönemi hakkındaki bilgileri, ilk ülke bazlı rapor ile ilgili olarak, bu Kararın yayımını takip eden altıncı ayın sonuna kadar İdareye bildirmeli, takip eden yıllara ilişkin söz konusu bilgiler de her yılın haziran ayı sonuna kadar İdareye sunmaları gerekmektedir.
 
Buna göre 2019 yılına ilişkin olarak ilk bildirim Ağustos 2020 sonuna kadar, takip eden yıllara ilişkin bildirim ise her yılın Haziran ayı sonuna kadar İdare’ye sunulacaktır.
 
Ülke bazlı rapor bilgileri, Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar çerçevesinde karşılıklı olarak diğer ülke vergi idareleri ile paylaşılabilir. Söz konusu anlaşmalara taraf olan ülkelerin listesi, İdare tarafından ilan edilecektir.
 
Söz konusu Karara aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
 
Lütfen Tıklayınız
 
Saygılarımızla