Bu internet sitesinin verimli çalışmasını sağlamak amacıyla çerezler kullanılmaktadır. İnternet sitesini kullanarak çerezlerin kullanılmasını kabul etmiş olursunuz. Çerezleri nasıl kullandığımız, sildiğimiz ve engellediğimiz ile ilgili detaylı bilgi için lütfen Çerezler (Cookies) sayfasını okuyunuz.
Bu web sitesi, gerekli işlevselliği sağlamak ve online deneyimizini geliştirmek için çerezleri kullanır. Bu web sitesini kullanarak Moore Türkiye Gizlilik Sözlemesi'nde özetlendiği gibi, çerezlerin kullanılmasına rıza gösterirsiniz.
Bu web sitesi, gerekli işlevselliği sağlamak ve online deneyimizini geliştirmek için çerezleri kullanır. Bu web sitesini kullanarak Moore Türkiye Gizlilik Sözlemesi'nde özetlendiği gibi, çerezlerin kullanılmasına rıza gösterirsiniz. Çerezler hakkında daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız.

“Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” Teklifinde Öngörülen Bazı Önemli Düzenlemeler

“Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” Teklifinde Öngörülen Bazı Önemli Düzenlemeler

Moore

Sirküler 2021-080
 
“Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”  Teklifinde Öngörülen Bazı Önemli Düzenlemeler

“Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” Teklifi 1.10.2021 tarihinde TBMM’ye sunuldu.

Kanun Teklifi ile yapılması öngörülen düzenlemelerden öne çıkan bazı  hususlar bu sirkülerimizde özetlenmektedir.
  
Basit Usule Tabi Olanların Ticari Kazançlarının Gelir Vergisinden İstisna Tutulması
Basit usulde vergilendirilen mükelleflerin ticari kazançları, gelir vergisinden istisna edilmektedir. İstisna kapsamındaki bu kazançlar için yıllık beyanname verilmeyecek ve diğer gelirler dolayısıyla beyanname verilmesi halinde de bu kazançlar beyannameye dâhil edilmeyecektir. (Madde 1)
  
Sosyal Medyadan Elde Edilen Kazançların Belirli Bir Tutarına Kadar Stopaj Uygulanmak Suretiyle Vergilendirilmesi
Sosyal içerik üreticilerinin sosyal paylaşım ağları üzerinden elde ettikleri kazançlar ile mobil cihazlar için uygulama geliştirenlerin, elektronik uygulama paylaşım ve satış platformları üzerinden elde ettikleri kazanları toplamının gelir vergisi tarifesinin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı aşmayanları için bu kazançlarının %15 oranında stopaj uygulanmak suretiyle vergilendirilerek gelir vergisinden istisna tutulması önerilmektedir. (Madde 2)
 
Tarımsal destekleme ödemelerinde kazanç istisnası getirilmesi
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından çiftçilere yapılan destek ödemeleri gelir vergisinden istisna tutulmakta, bu gelirler üzerinden stopaj yapılmasına da son verilmektedir. (Madde 3)
  
Gelir Vergisi Beyannamesinin Verilme Süresinin Bir Ay Öne Çekilmesi
Bir takvim yılında elde edilen gelirlerin Mart ayı yerine Şubat ayının başından yirmibeşinci günü akşamına kadar yıllık gelir vergisi beyannamesi ile beyan edilmesi düzenlenmektedir. (Madde 7)
 
Dördüncü Geçici Vergi Döneminin Kaldırılması ve Kurumlar Vergisinin Beyanı- Ödenmesi
Dördüncü dönem geçici vergi beyanı kaldırılmakta, gelir ve kurumlar vergisi beyannamesinin verme süreleri bir ay öne çekilmektedir. Yıllık beyan üzerinde tahakkuk eden vergilerin ödeme süreleri de buna paralel olarak yeniden belirlenmektedir. (Madde 10)
Kurumlar vergisi beyannamesi Nisan ayı yerine Mart ayında (01-25 Mart)  verilecek ve yine Mart ayı sonuna kadar ödenecektir. (Madde 60,61)  
 
Vergiye Uyumlu Mükelleflerde Vergi İndiriminden Faydalanabilme Şartlarının Kolaylaştırılması
Vergiye uyumlu mükelleflere uygulanan vergi indiriminin koşullarında değişiklik yapılarak; ikmalen veya re’sen yapılmış ve kesinleşmiş bir tarhiyat bulunmaması koşulu vergi beyannamelerindeki vergi türleri itibariyle sınırlandırılmakta, indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile önceki iki yılda haklarında tarhiyat yapılmamış olması koşulu, yapılan tarhiyatın kesinleşmesine bağlanmakta, ayrıca söz konusu süre içinde kesinleşen tarhiyatın indirim sınırının % 1’inden az olması durumunda indirim koşullarının ihlal edilmemiş sayılması öngörülmektedir. (Madde 11)
 
Elektronik Ortamda Vergi Dairesinin Kurulması
Fiziki ortamdan bağımsız olarak elektronik ortamda vergi dairesi kurulması konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığa yetki verilmektedir. (Madde 12)
 
Vergi İncelemenin Uzaktan Yapılabilmesi
VUK’un 139 uncu maddesinde yapılması öngörülen değişiklikle, vergi incelemelerinin, inceleme elemanının dairesinde uzaktan yapılabilmesine imkan sağlanmaktadır. ( Madde 17)
 
Vergi İncelemesine “Yazılı Bildirim” ile Başlanması
VUK’un 140 ıncı maddesinde yapılması öngörülen değişiklikle, incelemeye tutanak düzenlenerek başlanılmayacak, bunun yerine mükellefe yapılacak “yazılı bildirim” ile incelemeye başlanacaktır. (Madde 18)
 
Elektronik Ortamda Tutulan Defterler için Berat Alınması veya Defterlerin Onaylanmasının Tasdik Yerine Geçmesi
VUK’a eklenmesi öngörülen 226/A maddesiyle, fiziki ortamda tutulan defterlerde bulunan tasdik zorunluluğuna benzer şekilde, e-defterler için berat alınması veya defterlerin onaylanmasının tasdik hükmünde sayılması, berat alınması ve onay işlemlerinde belirlenen usul, esas ve sürelere uyulmaması halinde ise defterlerin tasdik ettirilmemiş sayılması düzenlenmektedir. (Madde 20)
 
YMM Tasdik Raporu Gerektiren Durumlar için 60 Günlük Ek Süre Verilmesi
Yararlanılması yeminli mali müşavirlerce düzenlenen tasdik raporu ibrazına bağlanan muafiyet, istisna, zarar mahsubu ve benzeri konularda, raporun belirlenen sürede ibraz edilmemesi durumunda, mükellefe 60 günlük süre verilmesi, bu süre içinde verilmesi halinde raporun zamanında verilmiş sayılması öngörülmektedir. Raporun yasal süresinde ibraz edilmemesi durumunda, 50.000 liradan az ve 500.000 liradan fazla olmamak üzere, yararlanılması tasdik raporunun ibraz şartına bağlanan tutarın % 5’i oranında özel usulsüzlük cezası getirilmektedir. (Madde 22, 40 )
 
Gider Pusulasının Düzenlenme Zorunluluğunun Bulunduğu Durumlara Açıklık Getirilmesi
VUK’un 234 üncü maddesinde yapılaması öngörülen düzenlemeyle, gider pusulasının düzenlenme zorunluluğunun bulunduğu durumlara açıklık getirilmekte ve belgenin düzenlenme süresinin de 7 gün olduğu açık bir şekilde ifade edilmektedir.

Ayrıca, maddede öngörülen hallerde banka, ödeme kuruluşu ve PTT tarafından düzenlenen belgeler (dekont, alındı vb.) ile bu Kanun uygulamasında belge düzenleme yükümlülüğü bulunmayan kamu kurum ve kuruluşlarının tabi oldukları diğer ilgili mevzuat dahilinde düzenledikleri belgeler gider pusulası yerine kabul edilmekte ve bu hallerde mükellefler tarafından ayrıca gider pusulası düzenlenmemesi sağlanmaktadır. (Madde 23)
  
Alış Bedeli Ölçütünün Kanuna Eklenmesi ve Tanımı
VUK’un 261 inci maddesinin birinci fıkrasına 9 uncu değerleme ölçütü olarak “Alış bedeli” eklenmektedir. (Madde 26)

VUK’a eklenmesi öngürülen 268/A maddesiyle alış bedelinin tanımı aşağıdaki şekilde yapılmaktadır. “Alış bedeli, bir iktisadi kıymetin satın alma bedelidir. İktisadi bir kıymetin iktisap edilmesi ile ilgili diğer giderler alış bedeline dâhil değildir.” (Madde 28)
 
Maliyet Bedeline Girmesi Zorunlu Olan ve Olmayan Unsurların Belirlenmesi
Maliyet bedeli tanımı yeniden yapılmakta, maliyet bedeline ilişkin farklı maddelerde yer alan hükümler yeniden düzenlenmekte, maliyet bedeline zorunlu olarak veya ihtiyari olarak dahil edilecek giderler sayılmak suretiyle maliyet bedelinin nelerden oluştuğu açıklığa kavuşturulmuştur. (Madde 27)
 
Enflasyon Düzeltmesi Koşullarının Oluşmadığı Dönemlerde Yeniden Değerleme İmkanı Getirilmesi
Tam mükellefiyete tabi ve bilanço esasına göre defter tutan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri (enflasyon düzeltmesi yapanlar ile kayıtlarını Türk para birimi dışında başka bir para birimiyle tutmalarına izin verilenler hariç) enflasyon düzeltmesi yapma şartlarının gerçekleşmediği hesap dönemlerinin sonu itibarıyla, bilançolarına dâhil bulunan amortismana tabi iktisadi kıymetlerini (bu niteliklerini korudukları müddetçe sat-kirala-geri al işlemine veya kira sertifikası ihracına konu edilenler hariç) ve bunlar üzerinden ayrılmış olup bilançolarının pasifinde gösterilen amortismanları bazı şartlar doğrultusunda yeniden değerleyebileceklerdir. (Madde 31)
 
Amortisman Uygulamasında Gün Esası ve Amortisman Sürelerini Uzatabilme İmkanı Getirilmesi
VUK’un 320 nci maddesinde yapılması öngörülen değişiklikle, işletme aktifine yeni kaydedilecek amortismana tabi iktisadi kıymetler için aktife girme tarihinden itibaren günlük esasa göre amortisman ayrılabilmesi bir seçimlik hak tanınmıştır.

Mükelleflere, Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömür süresinin iki katını ve elli yılı aşmamak şartıyla, daha uzun faydalı ömürler dikkate alınarak amortisman sürelerini uzatabilme hususunda serbesti tanınmıştır. (Madde 34)
 
Şüpheli Alacak Uygulamasında Dava ve İcra Takibine Değmeyecek Derecede Küçük Olan Alacaklara İlişkin Azami Bir Tutar Belirlenmesi
Şüpheli alacak karşılığı uygulaması kapsamında, VUK 323. maddede yer verilen «dava ve icra takibine değmeyecek derecede küçük» ifadesi «3.000 Türk Lirasını aşmayan» olarak değiştirilmektedir. (Madde 35)
  
Yenileme Fonu Ayrıldığı Durumlarda Fon Hesabındaki 3 Yıllık Bekleme Süresinin Başlangıcı Belirlenmesi
Amortismana tabi iktisadi kıymetlerin satılması halinde satıştan doğan kâr, yenileme giderlerini karşılamak üzere, pasifte geçici bir hesapta azami 3 yıl süre ile tutulabilmektedir.  Her ne sebeple olursa olsun bu süre içinde kullanılmamış olan kârlar ise üçüncü yılın vergi matrahına eklenmektedir.
VUK’un 328 inci maddesinde yapılması öngörülen değişiklikle, 3 yıllık sürenin, satışın yapıldığı tarihi takip eden yıldan itibaren başlayacağı yönünde düzenleme  yapılmaktadır. (Madde 36)
 
İnceleme Esnasında  İlgili Olduğu Vergi Türünden Farklı Vergi Türü İçin  Pişmanlıkla Beyanname Verilmesi
VUK’un “Pişmanlık ve Islah” başlıklı 371 inci maddesinde yapılan değişiklikle, mükelleflerin haklarında yapılmakta olan vergi incelemelerinin yada yapılan takdire sevk işlemine ilişkin vergi türünden farklı vergi türü için pişmanlıkla beyanname verebilmesi mümkün hale gelmektedir.  (Madde 42)
 
5.000 Türk lirasını Aşan Usulsüzlük ve Özel Usulsüzlük Cezalarının Uzlaşma ve Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Kapsamına Alınması
5.000 Türk lirasını aşan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları uzlaşma ve tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamına alınmakta, bu değişikliğe bağlı olarak Vergi Usul Kanununun 376 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde de değişiklik yapılarak, üzerinde uzlaşılan bu cezaların da Kanunun ilgili maddesinde düzenlenen sürede ödenmesi durumunda üzerinde uzlaşılan cezanın %25’inin indirilmesi sağlanmaktadır. Diğer taraftan 5.000 Türk lirasını aşmayan usulsüzlük özel usulsüzlük cezaları için ise, Kanunun 376 ıncı maddesindeki indirim oranının %50 artırımlı olarak uygulanabilmesi temin edilmektedir. (Madde 44)
 
Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları kapsamında uygulanan Karşılıklı Anlaşma Usulüne ilişkin düzenlemeler
Vergi Usul Kanunu’na eklenen hükümlerle, ülkemizin taraf olduğu çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmalarının “Karşılıklı Anlaşma Usulü” maddesi ile anlaşmaya taraf devletlerce anlaşmanın yorumlanmasından ve uygulanmasınan kaynaklanan sorunların çözümlenmesi amaçlanmaktadır. (Madde 46, 47, 48, 49, 50)
  
Yeni Alınan Makine ve Teçhizat için Amortisman Sürelerini Kısaltabilme İmkanı
31.12.2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, iktisap edilen yeni makine ve teçhizatlar için uygulanacak amortisman oran ve sürelerinin Hazine ve Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen faydalı ömür sürelerinin yarısı dikkate alınmak üzere hesaplanabilmesine imkan sağlanmaktadır.  (Madde 51)
 
Cumhurbaşkanına Tütün Mamülleri ile Araçlarda ÖTV Oranını 3 Katına Kadar Artırma Yetkisi
ÖTV Kanununun 12 nci maddesinde yapılması öngörülen değişikle, Cumhurbaşkanına, tütün mamülleri ile araçlarda uygulanan ÖTV oranını 3 katına kadar artırma yetkisi verilmektedir.(Madde 56)
 
Varlık Yönetim Şirketlerine Uygulanan Bazı İstisnaların Sürekli Hale Getirilmesi
Varlık yönetim şirketlerine kuruldukları takvim yılı ve izleyen beş yıl süresince düzenlenen kağıtlar için uygulanan damga vergisi, harç ve KKDF istisnasının sürekli olarak uygulanması planlanmakta ve BSMV’ye ilişkin istisnanın ise kaldırılması planlanmaktadır. (Madde 58)
 
Nakdi Sermaye Artırımı Uygulamasında Yurt Dışından Gelen Sermayeye Daha Fazla Oranda İndirim İmkanı
Nakdi sermaye artışında faiz indirimi uygulamasında, yurt dışından getirilen nakitle karşılanan kısım için ek avantaj sağlanması ve önerilen düzenlemeye göre, % 50 olan indirim oranının, yurt dışı kaynaklı nakit sermaye için % 75 olarak uygulanması söz konusu olacaktır. (Madde 59)
 
Yatırıma Katkı Tutarının %10’luk Kısmının ÖTV ve KDV Hariç, Diğer Vergi Borçlarından Terkin Edilmek Suretiyle Kullanılmasına Olanak Sağlanması
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında, yatırım katkı tutarının % 10’luk kısmının, kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken ayı izleyen ikinci ayın sonuna kadar talep edilmesi koşuluyla, özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç, diğer vergi borçlarından terkin edilmek suretiyle kullanılmasına olanak sağlanmaktadır. Bu düzenleme, mevcut ve yeni yatırım teşvik belgeleri için 01.01.2022’den itibaren yapılacak yatırım harcamaları için geçerli olacaktır. (Madde 62)

Söz konusu yayımlanan düzenelemelrin tamamına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

Lütfen Tıklayınız

Saygılarımızla